Domeinnaam parkeren: wat is het?

Bij het parkeren van een domeinnaam wordt een domein geregistreerd zonder dat het direct gebruikt wordt voor een website of een e-mailadres.

Waarom wordt een domein geparkeerd?

Een domeinnaam wordt vaak geparkeerd om de naam alvast te reserveren voor een site die nog ontwikkeld moet worden. Er kan dan alle tijd genomen worden voor het bouwen van de site met de zekerheid dat de domeinnaam al vastgelegd is.

Bedrijven en houders van merknamen parkeren soms domeinnnamen om te voorkomen dat derden hun bedrijfs- of merknaam registreren en inbreuk maken op hun rechten. Het “kapen” van zo’n bedrijfs- of merknaam wordt aangeduid met de term cybersquatting.

Ook kan het zo zijn dat iemand een mooie domeinnaam tijdelijk parkeert om deze vervolgens door te verkopen. In de begintijd van het internet zijn er talloze waardevolle namen geregistreerd die later voor grote bedragen verkocht zijn. Ook nu wordt er nog volop gehandeld in domeinnamen. In het domeinnaamnieuws op deze site zijn daar ook voorbeelden van te vinden.

Gebruik van geparkeerde domeinnamen

Een geparkeerde domeinnaam wordt op verschillende manieren gebruikt. Na het intypen van de domeinnaam in de adresbalk van de browser krijgt een bezoeker doorgaans één van deze dingen te zien:

  1. Een pagina met een kort bericht dat de domeinnaam gereserveerd is voor een klant of de mededeling dat de site nog in ontwikkeling is
  2. Een pagina met advertenties
  3. Een pagina waarop de domeinnaam te koop wordt aangeboden

In het eerste geval wordt het bericht doorgaans getoond door het bedrijf waarbij de domeinnaam geparkeerd staat. In de meeste gevallen zal dit een webhostingbedrijf zijn. De webhost heeft de domeinnaam in opdracht van een klant geregistreerd op naam van de klant. Tot het moment dat de klant besluit om het domein te gaan gebruiken, zal de standaardpagina van de host voor een geparkeerde domeinnaam getoond worden. Veel webhostingbedrijven linken op de pagina terug naar hun eigen site, wat kan zorgen voor extra bezoekers voor hun site en meer naamsbekendheid.

Op veel andere geparkeerde domeinen zie je een pagina met advertenties staan. Er zijn advertentiediensten die zich speciaal richten op deze parked domains. Het op deze manier exploiteren van geparkeerde domeinnamen wordt ook wel parked domain monetization genoemd. Dit wordt met name gedaan door grote domeinnaamregistrars en individuen en bedrijven die veel domeinnamen hebben vastgelegd. Bezoekers die de domeinnaam intypen in hun browser – zulke bezoeken staan bekend als type-in traffic – krijgen advertenties te zien die vaak afgestemd zijn op een onderwerp dat gerelateerd is aan de domeinnaam. Meer over dit onderwerp is te lezen in het artikel Geld verdienen met geparkeerde domeinnamen.

Op geparkeerde domeinnamen die voor de verkoop bestemd zijn, zie je vaak een pagina staan waarop de domeinnaam te koop wordt aangeboden.

Sommige geparkeerde domeinen tonen echter helemaal geen pagina bij het bezoeken van het domein. Het lijkt dan alsof het domein niet geregistreerd is, terwijl dit wel degelijk het geval is.

Wat wordt bedoeld met een domeinnaam parkeren?